Reis | Vakantie op Mallorca

In september was ik op vakantie op Mallorca. Ik moet zeggen dat mijn verwachtingen voorafgaand niet heel hoog waren, maar wát heb ik genoten van dit eiland. Natuurlijk, er zijn flink wat toeristische en drukke plekken, maar die zijn makkelijk te omzeilen. En daar kwam een vakantie uit voort die me naar prachtige plekken bracht, die me liet ontspannen en die me op nog flink wat zonnestralen trakteerde terwijl in Nederland de herfst al was losgebarsten. In deze blog neem ik je mee: kijk en lees verder.

De hoofdstad

Hoewel de vakantie met name in het teken van rust staat – en mijn vriend en ik bijvoorbeeld bewust in het afgelegenere noorden van het eiland verblijven -, blijft een bezoekje aan de hoofdstad niet uit. Palma de Mallorca: een enorme stad is het niet eens, maar toch duidelijk het drukste gedeelte van het eiland.

We wandelen er wat rond, eten tapas, drinken sangria. De dingen die je doet tijdens een vakantie op een Spaans eiland. En het eten, dat smaakt er heerlijk. Van lekkere kaasjes tot aardappeltaartjes. Smikkelen op een klein terrasje, kijkend naar de mensen die ons passeren.

Verder met de wandeling door de stad. Af en toe duiken we een winkel in, maar kopen doen we eigenlijk niet. Ik val steeds weer voor de vrolijk gekleurde tapasbordjes en -schaaltjes, waarna Remco me erop wijst dat we die thuis waarschijnlijk toch niet zullen gebruiken. En gelijk heeft hij ook.

Een winkel met pepers en knoflook in de deuropening wordt op de foto gezet. Net als de gezellige straatjes waar we voorbij komen. En de oude olijfboom die op een plein staat te pronken. Vervolgens komen we langs een groen binnenplaatsje, waar een getrouwd stel net de grote kathedraal uit komt lopen en anderen op bankjes genieten van hun late lunch.

Een oud stadje aan de kust

Een dag later bezoeken we Alcúdia, een oud stadje in het noordoosten van Mallorca. Van toeristische straten boordevol winkels en restaurants belanden we in rustige laantjes, waar we langs het ene na het andere mooie huis lopen. Kleurrijke panden, steeds met planten voor de deur waarmee een mini-voortuin wordt gecreëerd. De luiken voor de ramen zijn meestal dicht, maar wel in een opvallende tint geschilderd.

Dan stuiten we op een trap waarmee we de stadsmuur kunnen beklimmen, en de boel van bovenaf kunnen bekijken. Uiteraard ook weer met de camera in de aanslag. Met zicht op de huizen op een rij, en soms een inkijkje in de achtertuinen.

De zilte zee

Natuurlijk wordt er tijdens de vakantie ook gezwommen – overal om ons heen is immers water. We bezoeken verschillende cala’s: kleine, rotsachtige baaien. Soms gaat er een flinke wandeling aan vooraf, van de autoparkeerplek naar het water. Langs plattelandshuizen of heuvelachtige bossen, bijvoorbeeld.

De mooiste plek waar we een duik nemen is Cala Sant Vicenç. Een plaats met wilde golven en een prachtig uitzicht op het rotslandschap. Het zout hangt er in de lucht: nog voordat we het water ingaan proeven we het al op onze tongen. Heerlijk om zo in het najaar nog de zee in te gaan.

De westkant van het eiland

Tijdens een van de laatste dagen van ons verblijf bezoeken we de westkant van het eiland: de plaatsen Sóller, Port de Sóller en Deià. Dit zijn mijn favoriete bestemmingen op het eiland: ik kijk er mijn ogen uit. Alleen al tijdens de weg ernaartoe in de huurauto, over de bochtige bergweggetjes. Ik zit in de luxepositie van de bijrijdersstoel (leuk hoor, autorijden, maar die wegen door de bergen vind ik toch wat eng achter het stuur) – en schiet vele plaatjes. Al is het alleen al zodat Remco de route later nog eens terug kan kijken, die hij zo toch wat minder bewust meekrijgt.

Die dag maken we als eerst een wandeling door Sóller: een kleine stad, met veel groen aan de buitenranden. Het centrum zit boordevol kleine straatjes waar je zo in verdwaalt. Een hoop groente- en fruitboeren, en veel katten op straat (die ik als kattenvrouwtje uiteraard allemaal op de kiek zet). Het uitgestrekte berglandschap immer op de achtergrond.

Dan vertrekken we met een ouderwetse tram naar Port de Sóller: zo’n vijf kilometer naar het noorden, aan de kust. We rijden door het landschap met uitzicht op de bergen, dat ook hier mooi groen is. Een plezier voor het oog. In mijn verwachting was Mallorca een stuk droger.

Port de Sóller is best een klein plaatsje, maar er valt genoeg te zien. Het centrum vormt zich in een halve cirkel om de haven: overal om ons heen zien we boten. We bestellen een drankje, lopen vlug een rondje, wandelen wat steigers op, en retourneren met de tram naar Sóller om de auto op te halen.

Wat later op de middag komen we in Deià: de laatste plaats die we aandoen deze vakantie. En teleurstellen doet het niet. Opnieuw een berglandschap, met huizen hoog in de heuvels. We drinken wat om wat af te koelen van de wandeling bij hoge temperaturen, in een café dat we wel als stamkroeg zouden toekennen als we langere tijd op het eiland zouden verblijven.

Met een paar straten ben je door het kleine dorp heen, maar er zijn genoeg punten om even stil te staan en uitgebreid van het uitzicht te genieten. Om dan nu te kunnen zeggen: gelukkig hebben we de foto’s nog.

Het was een heerlijke reis: helemaal opgeladen kwamen we weer terug in Nederland. Mallorca heeft mijn verwachtingen overtroffen. En natuurlijk vind ik het leuk om hier mijn reisfotografie te delen. Op zoek naar een fotograaf voor jouw bedrijf, evenement of voor andere momenten? Heel leuk, neem contact met mij op!

Bekijk meer • fotografie tekstovercontact

Volg Anna Schouten – Tekst & beeld op • InstagramFacebookBloglovin’

Heb je de vorige blogposts al gezien?